14.11.2024

ვისი დაპირებებია სანდო და ვისი — პოპულისტური? 2024 წლის წინასაარჩევნო დაპირებების ანალიზი

AI- გაშიფრა და გააანალიზა პოლიტიკური პარტიების წინასაარჩევნო დაპირებებირომელია რეალური და რომელიპოპულისტური?

2024 წლის არჩევნები საქართველოსთვის გადამწყვეტი ეტაპია, და ამომრჩევლებს რთული არჩევანი უწევთრომელ პარტიას ენდონ? დაპირებები არც ისე მრავალფეროვანია თუმცა შთამბეჭდავიდაწყებული ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენით, დამთავრებული სოციალური კეთილდღეობის პროგრამებით, მაღალი ხელფასებით და პენსიებით.

ქართული ოცნების წინასაარჩევნო დაპირებები  

1.ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენა საკონსტიტუციო უმრავლესობის მიღების შემთხვევაში.

დაპირება: _თუ 26 ოქტომბრის არჩევნებზე საკონსტიტუციო უმრავლესობას მივიღებთ, აღვადგენთ საქართველოს ტერიტორიულ მთლიანობას.

-რეალობა: ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენა საქართველოსთვის ურთულესი საკითხია, რომელიც ამჟამად უკავშირდება საერთაშორისო სამართლებრივ, სამხედრო და დიპლომატიურ გამოწვევებს. რუსეთი ფიზიკურად აკონტროლებს აფხაზეთსა და ცხინვალის რეგიონს, და საერთაშორისო საზოგადოების მხარდაჭერის მიუხედავად, მსგავსი საკითხების გადაჭრა საკონსტიტუციო უმრავლესობის მიღწევით თითქმის შეუძლებელია. ეს მოითხოვს ფართომასშტაბიან საერთაშორისო ჩართულობას, რაც ერთ არჩევნებში გამარჯვებით არ მიიღწევა.

  – დასკვნა: ეს დაპირება არარეალურია, რადგან ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენა გაცილებით კომპლექსური საკითხია, რომელიც პოლიტიკური მოლაპარაკებებისა და საერთაშორისო კონსენსუსის მიღწევას მოითხოვს.

2. ურთიერთობების გადატვირთვა აშშსა და ევროკავშირთან

დაპირება: _ჩვენი უმნიშვნელოვანესი ეროვნული ამოცანა არის აშშთან და ევროკავშირთან ურთიერთობების გადატვირთვა.

– რეალობა: საქართველოს ურთიერთობები აშშ-სა და ევროკავშირთან ნამდვილად მნიშვნელოვნად გაუარესდა ბოლო წლებში. საქართველოს დემოკრატიული განვითარების შეფერხება და სასამართლო რეფორმების მიმართ დასავლეთის კრიტიკა გვაჩვენებს, რომ ამ დაპირების შესრულება რთული იქნება. ურთიერთობების “გადატვირთვა” მოითხოვს რეფორმების განხორციელებას, რაც ერთჯერადად ვერ მოხდება.

  – დასკვნა: ეს დაპირება შეიძლება რეალობა გახდეს მხოლოდ იმ შემთხვევაში, თუ მთავრობა დაიწყებს ძირეულ რეფორმებს, რომლებიც შეესაბამება აშშ-სა და ევროკავშირის მოთხოვნებს.

3. ნატოსთან თანამშრომლობის გაღრმავება

დაპირება: _”ნატოსთან თანამშრომლობის გაღრმავება არის ჩვენი ერთერთ უმთავრესი პრიორიტეტი.”

– რეალობა: ნატოსთან თანამშრომლობის გაღრმავება საქართველოსთვის რეალურია, რადგან ქვეყანა უკვე თანამშრომლობს ნატოსთან სხვადასხვა პროგრამის ფარგლებში, თუმცა, წევრობის პერსპექტივა კვლავ შორს არის. ნატოს წევრობა მოითხოვს ბევრ პოლიტიკურ და სტრატეგიულ კრიტერიუმს, რაც ჯერ კიდევ არ არის შესრულებული.

  – დასკვნა: ეს დაპირება შეიძლება შესრულდეს გარკვეულწილად, მაგრამ ნატოს წევრობის მოლოდინები ძალიან დიდი გამოწვევის წინაშეა.

4. ჩინეთთან სტრატეგიული პარტნიორობის გაღრმავება

დაპირება: _”ჩინეთთან სტრატეგიული პარტნიორობის გაღრმავებას, ეკონომიკური და პოლიტიკური თვალსაზრისით, ძალიან დიდი მნიშვნელობა აქვს.”

– რეალობა: საქართველოსთვის ჩინეთთან სტრატეგიული პარტნიორობის გაღრმავება ეკონომიკური თვალსაზრისით შესაძლებელია, თუმცა, დასავლური და ნატოსთან ურთიერთობის პრიორიტეტების ფონზე, მსგავსი პარტნიორობის გაღრმავება შეიძლება კონფლიქტურ სიტუაციაში აღმოჩნდეს დასავლურ კავშირებთან. ამასთან, ჩინეთის დიდი ინვესტიციები საქართველოში რეალურად არ შეიმჩნევა, რაც დაპირების შესრულებას ართულებს.

  – დასკვნა: ეს დაპირება შესაძლებელია გარკვეულწილად შესრულდეს, თუმცა სტრატეგიულ პარტნიორობას შეიძლება საზიანო გავლენა ჰქონდეს საქართველოს დასავლურ პარტნიორებთან ურთიერთობაზე.

5. ანაკლიის პორტი და 600 მილიონი დოლარის ინვესტიცია.

დაპირება: _”ანაკლიის პროექტის პირველი ფაზა დასრულდება 2029 წელს, პირველ გემებს ანაკლიის პორტი მიიღებს 2029 წლისთვის.”

– რეალობა: ანაკლიის პორტის პროექტი წლების განმავლობაში პოლიტიკური დაპირისპირებისა და ფინანსური პრობლემების წინაშე იდგა. პროექტი რამდენჯერმე შეჩერდა, საერთაშორისო ინვესტორები პროექტს გამოეთიშნენ, და მთავრობის გეგმები ამასთან დაკავშირებით საკმაოდ არასტაბილური იყო. თუ პროექტი თავიდან არ დაიწყება ფინანსური უზრუნველყოფითა და საერთაშორისო მხარდაჭერით, ეს დაპირება შესაძლოა კვლავ ჩაიშალოს.

  – დასკვნა: მიუხედავად მთავრობის ახალი დაპირებებისა, ანაკლიის პორტის პროექტის განხორციელება ისევ გაურკვეველია. მისი დასრულება 2029 წლამდე სერიოზულ ეჭვებს ბადებს.

საერთო დასკვნა:

ქართული ოცნების მიერ მოცემული დაპირებების ნაწილი რეალისტურია, მაგრამ ბევრი მათგანი უფრო პოპულისტურია და არ ემყარება არსებულ პოლიტიკურ და ეკონომიკურ რეალობებს. ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენა და ანაკლიის პორტი განსაკუთრებით რთული დაპირებებია, რომლებიც მოსალოდნელია რომ არ შესრულდეს ახლო მომავალში. თუმცა, ნატოსთან და აშშთან ურთიერთობების გაღრმავება  უფრო რეალისტურია, მაგრამ ამასაც სჭირდება ქვეყნის ძველ კურსზე დაბრუნება , დროული დემოკრატიული რეფორმები და მტკიცე პოლიტიკური ნება.

ნაციონალური მოძრაობა

ერთიანი ნაციონალური მოძრაობის დაპირებები მინიმალური ხელფასის 1500 ლარამდე და საშუალო ხელფასის 3500 ლარამდე გაზრდის შესახებ სერიოზულ ეკონომიკურ ცვლილებებს მოითხოვს. მოდი გავაანალიზოთ, რამდენად რეალისტურია ეს დაპირებები.

1. მინიმალური ხელფასი 1500 ლარი

  • რეალობა: საქართველოს ეკონომიკის ამჟამინდელი მდგომარეობა და ბიზნეს სექტორის სტრუქტურა არ იძლევა ასეთ მკვეთრ ზრდას მინიმალური ხელფასის. მცირე და საშუალო ბიზნესები, რომლებიც არ არიან მზად ასეთი ცვლილებებისთვის, შესაძლოა დაიხურონ ან შეამცირონ სამუშაო ადგილები, რაც გამოიწვევს უმუშევრობის ზრდას. ასევე, ზრდა გამოიწვევს ინფლაციას, რაც ისევ შეამცირებს ხელფასის რეალურ ღირებულებას. ეს ნაბიჯი საჭიროებს უფრო ფართომასშტაბიან ეკონომიკურ რეფორმებს და სტრუქტურულ ცვლილებებს.
    • დასკვნა: ეს დაპირება ნაკლებად რეალისტურია, თუ მას არ მოყვება ძლიერი ეკონომიკური ზრდა და ბიზნესების მხარდაჭერის პოლიტიკა. უფრო მეტად პოპულისტური დაპირებაა.

2. საშუალო ხელფასი 3500 ლარი

  • დაპირება: საშუალო ხელფასის 3500 ლარამდე გაზრდა.
  • რეალობა: საქართველოს ეკონომიკური ზრდა და პროდუქტიულობის დონე ამჟამად არ იძლევა საშუალებას, რომ საშუალო ხელფასი ამგვარად გაიზარდოს მოკლე ვადაში. საშუალო ხელფასის ზრდა დიდწილად დამოკიდებულია ეკონომიკურ განვითარებაზე, ინვესტიციების მოზიდვაზე და მაღალპროდუქტიული სექტორების ზრდაზე, როგორიცაა ტექნოლოგიები და სამრეწველო სექტორი. ამჟამად, საშუალო ხელფასის 3500 ლარამდე ზრდა არარეალისტურად გამოიყურება არსებული ეკონომიკური მდგომარეობის გათვალისწინებით.
    • დასკვნა: ეს დაპირებაც მეტად პოპულისტური ხასიათისაა და ნაკლებად შესრულებადი ჩანს ახლო მომავალში, რადგან ეკონომიკური ზრდის ტემპები და პროდუქციის წარმოების დონე არ შეესაბამება ამ მიზანს.

საერთო დასკვნა:

ნაციონალური მოძრაობის დაპირებები, რომლებიც ითვალისწინებს მინიმალური და საშუალო ხელფასების მკვეთრ ზრდას, რეალობისგან საკმაოდ შორსაა. საქართველოს ეკონომიკას სჭირდება უფრო სტაბილური და გრძელვადიანი ზრდა იმისთვის, რომ მსგავსი ხელფასების სტანდარტები მიღწევადი გახდეს. ამ ეტაპზე ეს დაპირებები პოპულისტურია და ნაკლებად განხორციელებადი ახლო ვადაში, თუ არ იქნება ფართო და სიღრმისეული ეკონომიკური რეფორმები.

მამუკა ხაზარაძის და მისი პარტიისლელოსდაპირებები

ევროპული მომავალი, 1000 ლარიანი პენსიები  და  200 000 სამუშაო ადგილი.

1. ევროპული მომავალი

– დაპირება: ხაზარაძე და „ლელო“ აქტიურად საუბრობენ საქართველოს ევროპულ მომავალზე, ანუ  ევროკავშირში გაწევრიანებასა და ევროპულ ღირებულებებზე დაფუძნებულ განვითარებაზე.

– რეალობა: ევროპული ინტეგრაცია არის გრძელვადიანი და კომპლექსური პროცესი, განსაკუთრებით ახლა როცა ურთიერთობები საქარტველოსა და ევროკავშირს შორის უკიდურესად გართულებულია. საქართველოს ევროკავშირში შესვლისთვის ჯერ კიდევ ბევრი წინაპირობაა შესასრულებელი, როგორიცაა დემოკრატიული რეფორმების და კანონის უზენაესობის გამყარება. ამიტომ, „ევროპული მომავალი“ ამ ეტაპზე უფრო იდეალური მიზანია, ვიდრე ახლო მომავალში შესრულებადი დაპირება. ერთადერთი რაც გაწევრიანებას საგრძნობლად დააჩქარებს გლობალური პროცესებია.

– დასკვნა: ეს დაპირება გარკვეულწილად რეალისტურია, მაგრამ მას სჭირდება მრავალი რეფორმა და საერთაშორისო მხარდაჭერა, რაც დროს მოითხოვს.

2. 1000 ლარიანი პენსიები

– დაპირება: „ლელო“ პენსიონერებისთვის 1000 ლარიანი პენსიის დაპირებას იძლევა.

– რეალობა: საქართველოს ბიუჯეტი ამჟამად არ არის საკმარისად ძლიერი იმისთვის, რომ პენსიები ამ დონემდე გაიზარდოს.  ბიუჯეტის სერიოზული ზრდა და ეკონომიკის მძლავრი განვითარებაა  საჭირო ამ დაპირების შესასრულებლად. თუ ქვეყანას სჭირდება სოციალური მხარდაჭერის ზრდა, უფრო მორგებული და თანმიმდევრული ეკონომიკური რეფორმები იქნება საჭირო, ვიდრე უბრალოდ პენსიების ზრდა.

– დასკვნა: ამ ეტაპზე ეს დაპირება ნაკლებად რეალისტურია, რადგან ქვეყნის ბიუჯეტს და ეკონომიკას მნიშვნელოვანი რესურსები სჭირდება, რაც შეიძლება პოპულისტური ხასიათის დაპირებად მივიჩნიოთ.

 3.    200 000 სამუშაო ადგილი

– დაპირება: ხაზარაძე აცხადებს, რომ მისი გამარჯვების შემთხვევაში შექმნის 200 000 ახალ სამუშაო ადგილს.

– რეალობა: სამუშაო ადგილების შექმნა არის რთული და ხანგრძლივი პროცესი, რომელიც მოითხოვს ფართო ეკონომიკურ და სამრეწველო ინიციატივებს. ეს ასევე დამოკიდებულია ქვეყნის ინვესტიციების მიმზიდველობაზე, განათლების სისტემაზე და ინფრასტრუქტურულ განვითარებაზე. თუ ეკონომიკა ვერ უზრუნველყოფს სწრაფი ზრდის შესაძლებლობას, ამ მოცულობის სამუშაო ადგილების შექმნა რთულად შესრულებადი იქნება.

– დასკვნა: ეს დაპირება შეიძლება ნაწილობრივ შესრულდეს, თუ სტრუქტურული რეფორმები და ინვესტიციები განხორციელდება, მაგრამ 200 000 სამუშაო ადგილის შექმნა მოკლე დროში ნაკლებად სავარაუდოა და გარკვეულწილად პოპულისტურია.

დასკვნა:

მამუკა ხაზარაძის დაპირებები შეიცავს პოზიტიურ იდეებს, თუმცა მათი განხორციელება ქვეყნის მიმდინარე ეკონომიკური და პოლიტიკური მდგომარეობის გათვალისწინებით რთულია. ევროპული მომავალი არის უფრო გრძელვადიანი მიზანი, 1000 ლარიანი პენსიები  ნაკლებად რეალისტურია  და  200 000 სამუშაო ადგილი  მოითხოვს მასშტაბურ ეკონომიკურ რეფორმებს, რაც ამ ეტაპზე ნაკლებად სავარაუდოა. შესაბამისად, ამ დაპირებებს პოპულისტური ელემენტები აქვს.

გახარია საქართველოსთვის

გიორგი გახარიას 2024 წლის საპარლამენტო არჩევნებისთვის დაწერილი პროგრამა შეიცავს საკმაოდ დიდ და მრავალფეროვან დაპირებებს, რომლებიც რამდენიმე სოციალურ, ეკონომიკურ და პოლიტიკურ საკითხს მოიცავს. ახლა განვიხილოთ, რამდენად რეალისტურია თითოეული დაპირება ან რამდენად შეიძლება ისინი პოპულისტური ხასიათის იყოს.

1. ეკონომიკური დაპირებები

– მინიმალური ხელფასი 950 ლარი: მიუხედავად იმისა, რომ მინიმალური ხელფასის ზრდა მიზანშეწონილია, 950 ლარის დაწესება, ცხადია, დიდ ზეწოლას მოახდენს მცირე და საშუალო ბიზნესებზე. თუ ეს არ იქნება მხარდაჭერილი ეკონომიკური ზრდის და საბიუჯეტო რეფორმებით, სამუშაო ადგილების დაკარგვა და ფასების ზრდა შეიძლება გახდეს რეალობა.

  – დასკვნა: პოპულისტური დაპირება, რომელიც რთული იქნება მოსალოდნელ ეკონომიკურ პირობებში.

– დროებით უმუშევრად დარჩენილი პირისთვის ხელფასის 60%-ის გადახდა: ეს მიდგომა შემოსავლების დაცვისთვის კარგია, თუმცა სერიოზული ფისკალური ზეწოლა გამოიწვევს ბიუჯეტზე, თუ მას არ გააჩნია შესაბამისი სუბსიდირების პროგრამა.

  – დასკვნა: შინაარსობრივად პოზიტიური, მაგრამ საჭიროებს ბიუჯეტის სერიოზულ რეფორმებს.

– 300 მილიონი ლარი ქალებისა და ახალგაზრდების დასაქმებისთვის: მსგავსი პროგრამები შესაძლოა მოკლევადიანად სასარგებლო იყოს, მაგრამ ამ თანხის განაწილების მექანიზმები და პროგრამების ეფექტიანობა ხშირად პრობლემა ხდება.

  – დასკვნა: რეალისტური, თუ მოხდება პროგრამის სწორად ადმინისტრირება.

– 950 ლარი დასაქმებულ ახალგაზრდებზე: დასაქმების დამატებითი მხარდაჭერა მნიშვნელოვანია, თუმცა მსგავსი პროგრამებით ბიუჯეტზე ზეწოლა იქნება სერიოზული პრობლემა.

  – დასკვნა: რეალისტურია ნაწილობრივ, მაგრამ ხანგრძლივ პერსპექტივაში შეიძლება პოპულისტურ ხასიათსაც ატარებდეს.

2. სოციალური პოლიტიკა

– სოციალური მხარდაჭერა (პენსიების და შემწეობის ზრდა): პენსიების და შემწეობის ზრდა 200 ლარით პირველ წელს და 100 ლარით მომდევნო წლებში არის პოზიტიური დაპირება, მაგრამ ბიუჯეტზე სერიოზული ზეწოლა იქნება და მას სჭირდება ეკონომიკური ზრდისთვის  მხარდამჭერი ნაბიჯები.

  – დასკვნა: პოპულისტური დაპირებაა, რადგან ბიუჯეტის სტრუქტურა და ეკონომიკური ზრდის დონე შესაძლოა არ იყოს საკმარისი.

– უფასო კვება საჯარო სკოლებში: ეს პროექტი  პოპულარული იქნება საზოგადოებაში. თუმცა ფინანსური მდგრადობაა საკვანძო საკითხი.

  – დასკვნა: რეალისტურია, თუ იქნება საკმარისი ბიუჯეტი.  

– სოფლებსა და მაღალმთიან დასახლებებში ბავშვებზე 500 ლარი: ეს პროგრამა მხარდაჭერისთვის კარგია, თუმცა შეიძლება არსებობდეს სერიოზული ფისკალური და ადმინისტრაციული გამოწვევები.

  – დასკვნა: ფინანსურად რთული შესასრულებელია.

3. ინფრასტრუქტურული პროექტები

-15 ახალი მეტროსადგური:  თბილისის მეტროს გაფართოება და ახალი სადგურების დამატება მნიშვნელოვანი და სასარგებლოა, თუმცა ასეთი მასშტაბური პროექტის განხორციელება მოითხოვს დიდ ფინანსურ ინვესტიციას და დროის რესურსს.

  – დასკვნა: ეს გეგმა შეიძლება შესრულდეს, მაგრამ გრძელვადიანი პერსპექტივით და ბევრი სირთულით.

– რუსთავი–თბილისის მიწისზედა მეტრო: მსგავსი პროექტი შორეული პერსპექტივისთვის მასშტაბურია და დიდ ინვესტიციებს მოითხოვს.

  – დასკვნა: რთული შესასრულებელია.

– ახალი ხიდები და ავტობანი: ეს არის რეალისტური დაპირებები, თუმცა ბიუჯეტის მხარდაჭერა და რესურსების ეფექტური განაწილება მთავარი.

  – დასკვნა: შეიძლება შესრულდეს, მაგრამ გრძელვადიან პერსპექტივაში.

4. მონოპოლიებთან და კორუფციასთან ბრძოლა

– მონოპოლიების და კორუფციის წინააღმდეგ ბრძოლა: მონოპოლიებთან და კორუფციასთან ბრძოლა არის კრიტიკული საკითხი, მაგრამ ამას სჭირდება სერიოზული პოლიტიკური ნება და ინსტიტუციური ცვლილებები.

  – დასკვნა: ეს დაპირება არის რთულად შესრულებადი, რადგან საჭიროებს სერიოზულ სისტემურ ცვლილებებს სამართლიან სახელმწიფოში.

5. ევროკავშირთან ინტეგრაცია და დეოკუპაცია

– ევროკავშირის წევრობის დაპირება: ევროკავშირში შესვლის დაპირება და რუსეთთან მოლაპარაკებების ახალი სტრატეგია მნიშვნელოვანი, მაგრამ ეს პროცესი დამოკიდებულია საერთაშორისო პოლიტიკურ კონტექსტზე და საქართველოს საშინაო რეფორმებზე.

  – დასკვნა: რეალისტური, მაგრამ გრძელვადიანი მიზანი, რომელიც რთულად შესასრულებელია.

დასკვნა:

გიორგი გახარიას დაპირებები, როგორც სხვა კანდიდატების შემთხვევაში, შეიცავს რიგ პოპულისტურ ელემენტებს, რომლებიც მიზნად ისახავენ მოკლევადიან პოპულარობას, თუმცა ხანგრძლივი და სისტემური რეფორმები სჭირდება მისი გეგმების და დაპირებების  წარმატებით განხორციელებას. ინფრასტრუქტურული პროექტები და სოციალური დაპირებები უფრო პოპულისტური ხასიათისაა, რადგან ბიუჯეტზე დიდი ზეწოლა იქნება.  ევროკავშირთან ინტეგრაცია  და  კორუფციასთან ბრძოლა  რეალისტურია, მაგრამ საჭიროებს მტკიცე პოლიტიკურ ნებას.

მიუხედავად იმისა, რომ AI-ის ანალიზმა შეაფასა პოლიტიკური პარტიების დაპირებები, ეს არ ნიშნავს, რომ ყველა პროგნოზი აუცილებლად გამართლდება. დაპირებების შესრულება დამოკიდებულია მრავალ ფაქტორზე და არც ერთი ანალიზი არ იძლევა 100%-იან გარანტიას, თუ რა მოხდება მომავალში.

ტექსტი AI

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

უახლესი სტატიები

განათლების ინოვაციები: მომავლის ფორმირება

ჩვენი დროის განათლება, როგორც არასდროს, ისე საჭიროებს ცვლილებებს. თანამედროვე სამყაროში, სადაც ტექნოლოგიური პროგრესი ყოველდღიურად ახალ გამოწვევებს გვთავაზობს, აუცილებელია, რომ...
- Advertisement -spot_img

მსგავსი სტატიები

- Advertisement -spot_img